Unohtumattomat nimiäiset

lauantai 13. huhtikuuta 2013

Mä kohtasin paljon kysymyksiä, kun kerroin kerroin ihmisille, että me pidetään vauvalle nimiäiset ristiäisten sijaan. Paljon tuli kysymyksiä siitä, mitä ohjelmaa nimiäisissä on, miten nimi tullaan paljastamaan/kertomaan, kuinka juhlallisesta tilaisuudesta on kyse ja tuleeko lapsella olemaan kummeja. Mun vastaus oli aina: "meidän nimiäiset on kuin ristiäiset ilman sitä pappia ja sen juttuja". Tällä vastauksella mä kai sain aika monen kyselijän tyytyväiseksi, mutta ajattelin nyt vielä tänne kirjottaa enemmän meidän nimiäisten ohjelmasta ja järjestelyistä, että jos sielä vaikka olisi joku, joka itse kovasti pohtii, että miten voisi järjestää unohtumattomat juhlat lapselleen ilman uskonnollisia seremonioita.
Mä halusin kutsua aikalailla vain ihan lähimmäisiä ihmisiä ja meidän vieraslistalla oli n. 30 henkeä ja se oli oikein hyvä määrä. Juhlathan pidettiin Pirkkalassa Tuomaksen isovanhempien kauniissa kodissa. Kun vieraat olivat kaikki saapuneet ja me itse oltiin valmiita, niin Tuomas pyysi kaikkien huomion ja aloitti puheensa. Tuomas vihaa puheiden pitämistä, mutta mitäpä se isä ei tekisi tyttärensä eteen :D Olis se vähän ollut hölmöä jos mä olisin yksin vaan pulissu ja Tuomas olis vaan seissyt hiljaa mun vieressä joten päätettiin, että Tuomas kertoo vauvan nimen ja tarinat niiden takana ja minä sitten hoitaisin kummitodistuksen lukemisen. Tuomas aloitti puheensa kertomalla, että vauvalle tulisi kaksi nimeä ja kertoi toisen nimen tarinan ensin ja paljasti sen ensin. Sitten Tuomas kertoi tarinan etunimen takana ja paljasti sitten sen (samalla minä paljastin kakun kuvun alta, jossa luki Olivian nimi). Vieraat alkoivat taputtaa heti ihan oma-aloitteisesti ja onnittelivat meitä. Minä sitten vuorostani luin itse tekemäni kummitodistuksen ja ojensin sen Olivian kummille ja kummi oli vuorostaan kirjoittanut itse runon jonka hän lausui minun jälkeeni. Kyyneleiltähän ei vältytty - ei tainnut kukaan vieraistakaan välttyä. Tunnelma oli tosi herkkä ja liikkuttunut ja juuri sitä mitä minä halusinkin. Sain paljon kehuja puheista, nimen paljastuksesta ja itse nimestä tietenkin ja etenkin siitä millaisen tunnelman olimme pystyneet luomaan - se olikin suurin kiitos mitä olisin voinut saadakaan :)
Meillä ei juuri ollut mitään sen kummempaa ohjelmaa, mutta pyysimme vieraita kirjoittamaan Olivialle kirjeet/pienet viestit kirjepapereille, jotka me sitten annettaisiin Olivialle hänen täytettyyään 15 vuotta. Lupasimme kaikille, ettei me itsekään Tuomaksen kanssa niitä luettaisi niitä ennen sitä!


Pohdittiin pitkään, että tilataanko ruuat pitopalvelusta vai tehdäänkö itse ja päädyttiin tekemään kaikki aivan itse ja minun toiveiden mukainen kakku saatiin MBakeryltä. Menu sisälsi aika yksinkertaisia, mutta sitäkin herkullisempia juttuja. Anoppi taikoi pellillisen ihanaa vuohenjuustopiirakkaa, pakasteesta ostettiin coctailpiirakoita ja niihin tehtiin munavoi, lisäksi mun isä teki itse graavilohta ja siitä tein sekoituksen joka laitettiin ruisnappien päälle ja lisäksi tein itse vielä suklaisia mini cupcakseja ja koristelin ne teemaan sopivasti. Kauniit vaahtokarkit toimittivat herkkujen lisäksi koristeen virkaa kahvipöydässä. Päätin sitten vielä tehdä perus alkoholittoman mansikkaboolin kahvin ja teen kaveriksi. Pöytä sai paljon kehuja ja itse olin enemmän kuin tyytyväinen makuihin ja etenkin sen ulkonäköön!


Muuten juhlat jatkuivat aika vapaamuotoisena, kahvittelua, juttelua, Olivia vaihtoi syliä tiuhaan ja räpsittiin paljon kuvia. Juhlat kestivät n. 3 tuntia, eikä se niin tarkkaa ollut, kun ihmisiä oli kuitenkin sen verran vähän ja kaikki läheisiä. Olivian nimiäiset olivat ihanat juhlat ja mä itse nautin niistä niin paljon - menivät ehdottomasti meidän häiden kanssa jaetulle ekalle sijalle mun lempparijuhlissa! Tässä postauksessa on enemmän kuvia ja tunnelmaa Olivian nimiäisjuhlista <3


Mä olen sitä mieltä, että juhlat voivat olla aivan minimibudjetilla järjestetyt, ohjelmaa ja koristeita voi olla vähän tai paljon ja vierasluku voi olla 10 tai 1000, mutta tärkeintä on se, miten itse loihtii sen tunnelman ja mun mielestä rakkaus ja läheiset ihmiset (oon aika ällöromanttinen nyt) ovat juhlien kaikkein tärkein asia ja sen avulla juhlat kuin juhlat onnistuvat 100% varmasti!!!

Toivottavasti kävin läpi kaiken oleellisen - heitelkää mua kysymyksillä jos tulee vaan jotain mieleen!

- Aija

10 kommenttia:

  1. Löysin blogisi eilen ja nyt olen koukussa ! :) Aivan mielettömän ihana kattaus nimiäisissä! Ja Olivian mekko, ihana! Saako kysyä mistä noin namun mekon olet löytänyt? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos ja kivaa, että tykkäät :) Olivian mekon tilasin nextdirect.com:sta, sieltä oli tosi helppo tilata ja siellä on paljon muitakin ihania vaatteita :)

      Poista
  2. Moikka!

    Vaikuttaa ihanalta! Minkäkokoisen puvun tilasit tytölle, ja minkä kokoinen hän on? Vastasiko koko hyvin sitä mitä ajattelit? Meillä on nimiäiset kahden viikon päästä, ja mietin, mahtuuko koko 62 cm kaksi kuukautta vanhalle tytöllemme. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä ostin nimenomaan 62 kokoa ja oli kyllä hyvä, ehkä vähän reilu, mutta Olivia oli tällöin 3 viikkoinen, joten luulen, että 2 kuiselle se on oikein hyvä koko! :) Toi mekko oli kyllä ihana <3

      Poista
    2. Yritin tilata mekkoa, mutta nettisivu ei hyväksynyt korttimaksua vaikka yritin monta kertaa... :/ Siksi ajattelin kysyä, että jos et halua säilyttää mekkoa, niin olisitko halukas myymään sen? :) Ihastuin siihen todella, ja harmitti, kun next:n sivu ei toiminut. Mutta ymmärrän kyllä, jos haluat pitää mekon muistona. :)

      Jos raaskit luopua mekosta, niin mailaa hintapyyntö ja maksutiedot ninakejonen@gmail.com, ja neuvotellaan asiasta. Kiitti. :)

      -Nina

      Poista
    3. No höh, mä kyl tunnen monta ketä sieltä on tilannu. Pistä sinne vaikka viestiä, että miksi ei toimi? Mä en kyl ikävä kyllä raaski luopua siitä meidän mekosta, kun se on sit juurikin hieno muisto :) Koita nyt vielä, kyllä sieltä pitäisi olla tosi helppo tilata!

      Poista
  3. Mitä teidän kummitodistuksessa luki? Yritän etsiä jotain kaunista tekstiä nimiäisiin ja kummitodistuksiin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. http://minimeblogi.blogspot.fi/2013/04/godmother.html

      Tuolta löytyy meidän kummitodistus :) Tehtiin siitä sellanen, että se sopii just Ailan luonteenpiirteisiin :)

      Poista
    2. Kiitos!! Olipas kiva teksti ja tosiaan hyvä idea tehdä siitä sellainen, että sopii kummin luonteeseen sopivasti. Meillä tulee tytölle kolme kummia ja voisi jokaiselle tehdä tuon yhden kohdan tekstistä omansa näköiseksi :)

      Poista
    3. Kuulostaa ihanalta ja Olivian kummi oli kyllä todella otettu tosta <3 :)

      Poista